mandag den 9. juni 2008

'Særlige emner inden for ulykkesteori' af Marisha Pessl

Endnu engang faldt jeg for den mærkelige titel. Og sled mig igennem alle 620 sider, fordi jeg blev nødt til at finde ud af, hvad det endte med. Det hele var mærkeligt nok til at holde mig fanget.
I historien følger man den 16-årige Blue Van Meer, der næsten er taget som gidsel i sin krævende, snobbede, kvinde-charmerende og idealistiske fars liv. Utallige skoleskift og møder med forsmåede kvinder farver Blues liv og hun får en uddannelse ud over det sædvanlige. Ved ankomsten til endnu en skole bliver hun trukket ind i en mystisk gruppe af elever, der holder til hos en smuk lærerinde, og så drejer historien over i retning af krimi.
Ud over at være en krimi, er det også en slags udviklingsroman for Blue, der undervejs må se en del ting i øjnene om sig selv, sin far og livet i det hele taget. Man kommer til at holde af den højt intelligente Blue, der kan se sammenhænge i mellem alt det hun læser og alt det hun møder i virkeligheden - i mange tilfælde rigtigt morsomme sammenligninger.
Det utal af litteraturhenvisninger giver dog en masse afbrydelser i et ellers fint sprog, og jeg endte alligevel med at være mere forvirret end underholdt, og historien virker uforløst. Jeg har bare en snigende mistanke om, at det skyldes at jeg ikke har læst halvdelen af alle de værker, som bliver omtalt og inddraget i historien.

Er det her en anbefaling? Ja - jeg ved bare ikke til hvilken læser!

Ingen kommentarer: