tirsdag den 29. april 2008

'Sagaen om Isfolket' af Margit Sandemo


Jeg kan ikke komme udenom Isfolket. Margit Sandemos stort anlagte slægtsserie, der oprindelig udkom i 1980'erne og som netop er i gang med at blive genudgivet. Den er meget kendt i Norge, men har åbenbart ikke været så efterspurgt i Danmark tidligere, da den var svær at skaffe inden forlaget Jentas besluttede at genudgive den. Det er en slægtssaga, der rummer mere en blot en slægtshistorie. Der er masser af overtro, troldom, kærlighed, historie og spænding i bøgerne om Isfolket. Historien starter i 1581 i Norge og fortsætter op gennem historien - dog også med glimt helt tilbage til 1200-tallet. I den første bog følger vi Silje og Tengel den Gode, der er stammoder og stamfader til Isfolkeslægten. Der er mange timers god underholdning i de, hold fast, 47 bøger. Nogle koncentrerer sig mest om slægtshistorien, andre om det okkulte og andre igen om historiske begivenheder. Vi kommer rundt i en stor del af Europa, men dog mest i Norge, Sverige og Danmark. Så udover det underholdende aspekt bliver man også oplyst om hekseforfølgelse, landbosamfundet, konghistorier, krige, byernes udvikling og meget mere. Isfolket er så levende beskrevet, at man bliver i tvivl om hvorvidt de virkelig har eksisteret, eller de blot er en legende.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Jeg kan kun varmt anbefale at læse sagaen om Isfolket.
Margit Sandemo skriver så detaljeret at man helt lever sig ind i fortællingen, jeg havde svært ved at slippe igen efter jeg var kommet igang
Jeg havde hele samlingen fra 1980´erne, som desværre blev stjålet ifm en tømning af kælderrum.