onsdag den 23. juli 2008

'Labyrint' af Kate Mosse

Jeg er overhovedet ikke interesseret i bøger som handler om mystiske ordener, mord og hemmelige dokumenter, men det er netop hvad Labyrint handler.

Hvorfor har jeg så læst den, når det nu ikke siger mig noget?

Fordi det er godt at få udvidet ens horisont også når det gælder bøger og jeg blev altså fanget af bogen.

Den foregår i to tider – middelalderen og nutiden. I middelalderen følger vi pigen Alaïs og hendes liv på en borg i Frankrig. Hun er gift med Guilhem som tjener borgens herre vicomte Trencavel og har en søster Oriane, som hun har et meget anstrengt forhold til. Til gengæld har hun et meget tæt forhold til faderen og han giver hende ansvaret for en dyb hemmelighed, som hun skal beskytte for alt i verden.

I nutiden er Alice med på en arkæologisk udgravning i Frankrig og hun gør et fund som er af stor betydning. Det viser sig, at der er folk som er villige til at begå mord for at få fingre i det. Hun ender med at være på flygt og kan ikke stole på nogen. Alice finder efterhånden ud af, hvad det er hun har fået fat i og hendes undersøgelser bringer hende vidt omkring i Frankrig.

Bogen beskriver meget fint livet i middelalderen. Man får gode detaljer om, hvordan samfundet var dengang. Man kan godt mærke, at forfatteren virkelig har lavet omfattende research. Selvom jeg ikke er til den slags bøger, syntes jeg, at den var spændende og jeg blev ved med at læse videre, fordi jeg lige skulle vide, hvad der så skete. Så bogen er et godt supplement til andre bøger indenfor sammen genre.

Ingen kommentarer: