tirsdag den 27. marts 2012

'Fjendskab, Venskab, Ægteskab' af Alice Munro

Bogen består af 9 noveller, der alle på den ene eller den anden måde handler om kærlighedsforhold eller ægteskab, hvilket ikke nødvendigvis behøver at være det samme. Munro er en mester i antydningens kunst, og der er meget tilbage til læseren af fundere over. Det er en af de bedste novellesamlinger, jeg længe har læst; meget helstøbt og skrevet i et flot sprog. Jeg ved ikke, om jeg kan pege på en enkelt yndlingsnovelle, da de alle er gode, men måske åbningsnovellen, hvor en midaldrende husbestyrerinde opsøger en mand, som hun længe har korresponderet med i hemmelighed. Alt er dog ikke, som det ser ud til, men på mirakuløs vis får vi her en happy ending.. Det kan man ikke sige om alle novellerne, men hver eneste novelle sætter nogle tanker i gang, afslører hemmeligheder eller rummer forskellige gensyn med personer og følelser.
Forfattteren vandt Man Booker International Prize i 2009.

2 kommentarer:

Viktória Peričková sagde ...

Min mand og jeg har været gift i ca. 7 år nu. Vi var heldigvis gift med to børn, i den sidste måned begyndte jeg nu at bemærke en underlig opførsel fra ham, og et par uger senere fandt jeg ud af, at min mand ser nogen. Han begyndte at komme sent hjem fra arbejde, han var næppe interesseret i mig eller børnene, nogle gange går han ud og kommer ikke engang hjem igen i cirka 2-3 dage. Jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at rette op på dette problem, men alt var forgæves, jeg blev meget bekymret og havde brug for hjælp Da jeg gennemsøgte Internettet en dag, stødte jeg på et websted, der antydede, at Dr. Igbinovia kan hjælpe med at løse ægteskabelige problemer, gendanne ødelagte forhold og så videre Så jeg følte, at jeg skulle prøve ham, så jeg kontaktede ham, og han lavede en trylleformel for mig, bare to dage kom min mand til mig og undskyldte de forkerte, han gjorde, og lovede aldrig at gøre det igen siden da alt har vendte tilbage til det normale. Jeg og min familie bor lykkeligt sammen igen. Alle tak til Dr. Igbinovia. Hvis du har brug for en stavebeslag, der kan kaste en stave, der virkelig fungerer, foreslår jeg, at du kontakter ham. Han vil ikke skuffe dig. Dette er hans e-mail: doctorigbinovia93@gmail.com eller WhatsApp / viber +2348144480786 tager ting for givet, og det vil blive taget fra dig

Mark Johansson sagde ...

Jeg hedder Johansson ved navn. Tillykke til alle, der læser dette vidnesbyrd. Jeg blev afvist af min kone efter tre (3) års ægteskab bare fordi en anden mand havde en fortryllelse af hende, og hun efterlod mig og barnet til at lide. En dag da jeg læste online, så jeg et indlæg, hvordan denne stavningsinkarnation på denne adresse doctorosagiede75@gmail.com hjælper en kvinde med at få sin mand tilbage, og jeg gav ham et svar på hans adresse, og han fortalte mig, at manden havde en fortryllelse på min kone, og han fortalte mig, at han ville hjælpe mig, og efter 3 dage vender jeg tilbage til min kone. Jeg troede på ham, og i dag er jeg glad for at informere jer alle om, at der er magien i denne troldmands magt til at bringe kæresterne tilbage. Fordi jeg nu er tilfreds med min kone. Tak fordi du hjalp mig med at kontakte Dr. osagiede på e-mail: doctorosagiede75@gmail.com
Eller viber / whatsapp: +33753154980