mandag den 27. juni 2011

'God ven af liget' af Andrej Kurkov



Andrej Kurkov udkom første gang på dansk med bogen 'Døden og en pingvin', og det er lige sådan en titel, jeg ikke kan gå udenom! Og jeg blev ikke skuffet - den handlede netop om døden og en pingvin - på en meget underfundig og ukrainsk måde.

Så jeg kastede mig gladeligt ud i 'God ven af liget' og fik endnu en underfundig og ukrainsk oplevelse. Bogens hovedperson Tolja lever et trist liv i Kiev, med en kone der er ham utro, og han beslutter, at livet ikke er værd at leve. Han er dog for fej til at begå selvmord og beslutter i stedet at købe et lejemord på sig selv. Og så er hans liv pludseligt ikke kedeligt længere!

Romanen er uforudsigelig, underlig og sjov - jeg vil anbefale den til fans af Erlend Loe og Magnus Mills.

Ingen kommentarer: